RUSSELL & RUTHERFORD – FROM ZIONISM TO ANTIJUDAISM

 

RUSSELL & RUTHERFORD

FROM ZIONISM TO ANTIJUDAISM

ՐԱՍԸԼ ԵՒ ՐԻՒԹԵՐՖՕՐՏ

ՍԻՈՆԻԶՄԷՆ ՀԱԿԱՀՐԷԻԶՄ

 

«Եհովայի վկաներուն հիմնադիրը ո՞վ է

Եհովայի վկաներու արդի կազմակերպութիւնը սկսաւ գործել 19–րդ դարու վերջաւորութեան։ Այդ ժամանակ, Աստուածաշունչի աշակերտներու պզտիկ խումբ մը կար, որուն անդամները կ’ապրէին Փիթցպըրկի մօտ, Փէնսիլվանիա (ԱՄՆ)։ Անոնք սկսան Աստուածաշունչը նիւթ առ նիւթ ուսումնասիրել ու եկեղեցիներուն սորվեցուցած վարդապետութիւնները համեմատեցին Աստուածաշունչի ուսուցումներուն հետ։ Եւ իրենց սորված բաները սկսան հրատարակել գիրքերու, օրաթերթերու եւ այն պարբերաթերթին մէջ, որ այժմ կը կոչուի՝ Դիտարան. Կը ծանուցանէ Եհովայի Թագաւորութիւնը։

Աստուածաշունչի այդ անկեղծ աշակերտներու խումբին մէջ կար Չարլզ Թէյզ Ռասըլ անունով մարդ մը։ Թէեւ այդ ատեն Ռասըլը առաջնորդութիւն առաւ Աստուածաշունչի կրթական գործին մէջ եւ Դիտարան–ի առաջին թիւը խմբագրեց, բայց ան նոր կրօնք մը չհիմնեց։ Ռասըլի եւ միւս Աստուածաշունչի Աշակերտներուն նպատակն էր՝ Յիսուս Քրիստոսի ուսուցումները յառաջ մղել եւ առաջին դարու քրիստոնէական ժողովքի օրինակին հետեւիլ։ Քանի որ Յիսուսն է քրիստոնէութեան հիմնադիրը, մենք կը նկատենք որ ի՛նքն է մեր կազմակերպութեան հիմնադիրը (Կողոսացիս 1։18-20)»։

https://www.jw.org/hy-latn/եհովայի-վկաներ/յաճախ-ուղղուած-հարցումներ/հիմնադիր/

Այսպիսի եթեմական օձավարի մեկնաբանութեան կը հանդիպիք Եհովայի վկաներու կայքէջէն:

Չարլզ Թէյզ Րասըլ

Չարլզ Թէյզ Րասըլ, կամ Րասսըլլ (եթէ ամերիկացւոց կուզէք նմանիլ):

Չ.Թ. Րասըլ, սիոնիզմի քարոզիչ էր, Աստուածաչունչի ուսումնասիրութեանց քօղարկումով:

Այս մարդը մինչեւ իր կեանքի վերջը եղած է սիոնիզմի հաստատման ջատագով:

Սիոնիզմի արմատները որոնելու համար հասած է Եգիպտոսներ, չափելու, չափչփելու եգիպտական գլխաւոր բուրգի չորս կողմերը, որպէսզի Աստուածային նախախնամութեան արահետները վերհանէ՝ մինչեւ Քրիստոսի երկրորդ գալուստի «ժամանակը» հաստատելու:

Երուսաղէմ հասնելով դիմած է աշխարհամարտերը ֆինանսաւորող՝ Րոտչայլտներուն – Rothschild, որպէսզի շուտափոյթ լծուին Երուսաղէմի վերականգնման աշխատանքներուն: Մէկ խօսքով՝ Սիոնի վերականգնման ծրագրի իրականացման:

Այստեղ թարգմանաբար կը մէջբերեմ իր քարոզի ամբողջական այն հատուածները, որոնք ուղղակիօրէն կը բացայայտեն անոր ծառայական յակումները յանուն սիոնիզմի:

Թարգմանուած այս հատուածներով ջանացած եմ անգլերէնի հարազատութիւնը պահել, թէ՛ անոնց շարադրական կազմուածքով թէ՛ բառերու օգտագործմամբ, նոյնիսկ եթէ հայերէնով նմանօրինակ մտքեր այլապէս կ՛արտայայտուին:

Միւս կողմէ, անգլերէն կազմուածքի հայերէն թարգմանութեամբ կարելի պիտի ըլլայ նկատել հեղինակի անմակարդակ մտայղացումները:

http://www.heraldmag.org/olb/

Րասսըլի 114 քարոզներ կան այստեղ եւ ձախ կողմի RUSSELL անուան վրայ կտելով-click կը բացուի  BIBLE STUDENTS LIBRARY 2  անունով էջ մը, յետոյ click Pastor Russell’s Sermons

ZIONISM IN PROPHECY  page SM475 

այս բնաբանը հրեաները առաջարկած են Րասսըլին, որու հիմամբ ուզած են որ դասախօսէ.

Այստեղ այլ փաստեր կան Րասսըլի հաղորդակցութեան վերաբերեալ Րոտչայլտներու հետ՝ Իսրայէլի սիոնական պետութեան ստեղծման համար

[On October 9, 1910, Pastor Russell addressed a Jewish Mass Meeting, in response to a request by a Jewish Mass Meeting Invitation Committee. The invitation was signed by many prominent Hebrews of New York City. The invitation and Pastor Russell’s response follow:–

New York, September 20, 1910.

Pastor C. T. Russell, Brooklyn, N.Y.

Dear Sir:–Your sympathetic interest in the Jewish people for years past has not escaped our notice. Your denunciations of the atrocities perpetrated against our race in the name of Christianity have added to our conviction that you are a sincere friend. Your discourse on “Jerusalem and Jewish Hopes” has struck a responsive cord in the hearts of many of our people. Still we doubted for a time if any Christian minister could really be interested in a Jew as a Jew and not merely from a hope of proselyting him. It is because of this feeling that some of us request you to make a public statement respecting the nature of your interest in our people and we desire you to know that the statement you did make was very satisfactory. In it you assured us that you are not urging Jews to become Christians and join any of the sects or parties of Protestants or Catholics. That statement, Pastor Russell, has been widely published in the Jewish journals. We feel, therefore, that we have nothing to fear from you as a race. On the contrary, in that statement you mentioned that the foundation of your interest in our people is built upon your faith in the testimonies of our Law and the messages of our Prophets. You may well understand how surprised we are to find a Christian minister acknowledging that there are prophecies of the Bible still unfulfilled, which belong to the Jew and not to the Christian, and that these prophecies, according to your studies are nearing a fulfilment of momentous interest to our Jewish race and, through us as a people, to the nations of the world.

These things, Pastor Russell, have led to the formation of a Jewish Mass Meeting Committee, which, by this letter, requests you to give a public discourse, especially to our people. If you will kindly accept this invitation, will you permit us to suggest a topic for your address, which, we believe, will be very interesting to the public and especially to the Jews, namely, “Zionism in Prophecy”?

As for the meeting: We suggest Sunday afternoon at three o’clock, October 9th. We have secured an option on the Hippodrome, New York’s largest and finest Auditorium, for that date, and we hope that SM476 this date and the place will be agreeable to your convenience. We assure you also of a large audience of deeply interested Hebrews, besides whoever may come of the general public.

Trusting to hear from you soon, we subscribe ourselves,

Yours respectfully,

JEWISH MASS MEETING COMMITTEE.

Brooklyn, N.Y., Sept. 21, 1910.

Jewish Mass Meeting Committee, New York.

Gentlemen:–Your kind invitation to address the Jewish Mass Meeting in the New York Hippodrome Sunday, October 9th, came duly.

I thank you for the confidence which this invitation implies. The date you have selected is not only appropriate in its relationship to the Jewish New Year, but very suitable to my own arrangements, as I leave on October 12th for appointments in London and elsewhere.

Amongst the several prominent members of your race suggested for Chairman of the Mass Meeting, I select Mr. John Barrondess, because I have had the pleasure personally of conference with him and because I know him to be very loyal to the interests of your people and because I believe him to be very highly esteemed as such in the counsels of your race.

Faithfully and respectfully yours,

C. T. RUSSELL.

ZIONISM’S FUTURE ASSURED.

For more than thirty years I have been presenting to Christian people the views I am today presenting specially to Jews, at the invitation of your Committee.

Thirty years ago I attempted to tell to Israel the good tidings that God’s set time to remember Zion had come. But that seemingly was too early. God’s set time for Israel to hear was still future. I am still waiting for God’s own time and way for the fulfilment of Isaiah 40:1,2, and other Scriptures relating to Israel.

About twenty years ago Providence raised up for your people a great leader, Dr. Herzl, whose name is now a household word with your race. While your people were unready for any message that I could give them they were ready for what God sent them through Dr. Herzl– a message of hope, a message of national aspiration which quickened the pulse of your people into new hope respecting the future of the Jews. Dr. Herzl’s endeavor was

SM481

to have all loyal sons of Israel rise from the dust and aspire to be a nation amongst nations and to provide a home for the persecuted of their race in Russia and Eastern Europe. Dr. Herzl struck the popular cord in the hearts of the people. At first it was purely political, and the name of Zion meant little of anything religious; but gradually Dr. Herzl and all the leaders of the counsels of your people began to see that the religious element of the movement was the most powerful.

Dr. Herzl has been succeeded by Dr. Nordau, also evidently a man of great talent and great patriotism; but Zionism languishes.I am disclosing no secret when I tell you that amongst the leaders as well as amongst the rank and file, Zionism is trembling in the balances and fearful of coming to naught. It has spent its force along the lines originally inaugurated; but it will not fail, as many fear. Without assuming the role of a seer I answer you that Zionism is about to take on fresh vigor; that its most prosperous days are yet to come. According to my understanding of the Hebrew Prophets the time of “Jacob’s trouble” is not yet ended. Further pogroms of Russia may be expected, and further atrocities in Roumania and elsewhere. It is sad indeed to be obliged to admit that these tribulations will probably come to you from professed Christians. How ashamed I feel of those who thus dishonor the name and the teachings of my Master, I cannot find words to express! They are deluded. They have misunderstood the Teacher whom they profess to follow. Their thought is that God will torment eternally all who do not profess the name of Christ. Controlled by delusion they are serving the god Adversary and dishonoring Jesus. But as the trials and difficulties of the patriarch Joseph were God’s providences to lead him on to influence and power and honor, so will all these experiences and persecutions work blessings for your race and tend to drive them out of their present satisfaction and make them long for home–for Palestine.

SM482

These experiences, in connection with the voice of the Prophets, which will henceforth more and more ring in your ears, will be the providences of God to accomplish for you more along the lines of Zionism than personal pride and national patriotism.

It is not my thought that the eight millions of Jews in the world will all go to Palestine, even though it has been estimated that, under most favorable conditions, the land could support more than twice that many.It is my thought that some of your most earnest and saintly people will go to Palestine quickly, that the rejuvenation there will be astonishing to the world. Further, it is my thought that Jews in every part of the world, in proportion as they come under the holy influences of God’s promises through the Prophets, will go to Palestine sympathetically –by encouraging those who can better go than themselves and by financial assistance and the establishment there of great enterprises. Permit me to suggest that in the Time of Trouble, incidental to the transfer of Gentile rule to the power of Messiah, all financial interests will be jeopardized. Many of your race, growing wealthy, will surely take pleasure in forwarding the work of Zionism, as soon as they shall realize that it is of God, foretold through the Prophets. And those of your people of insufficient faith to use their means in forwarding the Lord’s work at this important juncture will, before very long, find themselves in the condition pictured by the Prophet Ezekiel, who declares (7:19) that in this great Day of Trouble–“They shall cast their silver in the streets and their gold shall be removed; their silver and their gold shall not be able to deliver them in the day of the wrath of the Lord.” The great Messenger of the Covenant whom ye delight in (Mal. 3:1-3) will test and prove you as a people. Those who worship idols of gold and silver, stocks and bonds, will receive severe chastisement at His hand before He will grant them a share in the coming blessings.

Further pogroms of Russia may be expected, and further atrocities in Roumania and elsewhere. It is sad indeed to be obliged to admit that these tribulations will probably come to you from professed Christians.

ՍԻՈՆԻԶՄԻ ԱՊԱԳԱՆ ԱՊԱՀՈՎՈՒԱԾ

(ՐԱՍԸԼԻ ՔԱՐՈԶՆԵՐԷՆ)

Երեսուն տարիներէ ի վեր, քրիստոնեայ անձանց ներկայացուցի այն տեսակէտերը, զորս այսօր մասնաւորաբար կը ներկայացնեմ հրեաներուն, ձեր Կոմիտէի հրաւէրքին ընդառաջելով:

Երեսուն տարի առաջ, ջանացի ըսել Իսրայէլի, որ Սիոնը վերյիշելու Աստուծմէ սահմանուած ժամանակի բարի լուրը եկած է: Բայց այդպիսին ենթադրաբար շատ կանուխ էր: Իսրայէլի համար Աստուծոյ սահմանած ժամանակը լսելը տակաւին ապագային էր: Ես տակաւին կը սպասեմ Աստուծոյ ժամանակին եւ ուղիին՝ Եսայեայ 40:1-2-ի կատարման համար, եւ այլ Սուրբ Գրոց՝ Իսրայէլի վերաբերեալ:

Մօտ քսան տարի առաջ, Նախախնամութիւնը ձեր ժողովուրդին համար բարձրացուց մեծ առաջնորդ մը՝ Տօքթ. Հերցլ, որու անունը հիմայ ընտիր բառ մըն է ձեր ցեղին համար: Մինչ ձեր ժողովուրդը անպատրաստ էր որեւէ պատգամի համար որով կրնայի տալ իրենց՝ պատրաստ էին անոր համար որմով Աստուած ղրկած էր Տօքթ. Հերցլի միջոցաւ– յուսոյ պատգամ մը, ազգային վերաշնչութեան պատգամ մը, որով աշխուժացուց ձեր ժողովուրդի բաբախումը նոր յոյսով մը Հրէից ապագայի առնչութեամբ: Տօքթ. Հերցլի նախաձեռնութիւնը այն էր, որ Իսրայէլի բոլոր հաւատարիմ որդիք աճիւններէն յարութիւն առնեն եւ տենչան, որպէսզի ազգերու մէջ ազգ մը ըլլան եւ հայրենիք մը յայթայթեն Ռուսաստանի եւ Արեւելեան Եւրոպայի իրենց ցեղի հալածուածներուն համար: Տօքթ. Հերցլ ժողովրդական կապը մխեց մարդկանց սրտերուն մէջ: Սկիզբը զուտ քաղաքական էր, եւ Սիոն անունը կրօնականօրէն չնչին նշանակութիւն ունէր. Սակայն աստիճանաբար Տօքթ. Հերցլ եւ ձեր հասարակութեան խորհուրդներու բոլոր Առաջնորդները սկսան հասկնալ, որ շարժման կրօնական ազդակը աւելի ուժգին էր:

Տօքթ. Հերցլին յաջորդեց Տօքթ. Նօրտո, նաեւ յայտնապէս շատ տաղանդաւոր ու հայրէնասէր մարդ մը. Բայց Սիոնիզմը կը նուաղի: Որեւէ գաղտնիք չեմ բացայայտեր երբ ըսեմ, որ առաջնորդներու մէջ ինչպէս նաեւ շարքայիններու մէջ, Սիոնիզմը կ՛երերայ զսպումներու մէջ եւ ահռելի է, որ ոչնչութեան հասնի: Ան իր ուժը սպառած է սկզբնապէս նուիրագործուած ուղեգծեն. Բայց պիտի չի ցախողի, ինչպէս շատեր կը վախնան: Առանց որ ստանձնեմ գուշակի մը դերը, կը պատասխանեմ ձեզ, որ Սիոնիզմը թարմ կորով ձեռնարկելու վրայ է. Այն, որ աւելի բարգաւաճ օրեր տակաւին գալու են: Ըստ Եբրայէցի Մարգարէներու մասին ունեցած հասկացողութեանս, «Յակոբի նեղութեան» ժամանակը տակաւին չէ աւարտած:

Ռուսաստանի հակահրէական ջարդեր թերեւս ակնկալուին, եւ հետագային դաժանութիւններ Ռումանիոյ մէջ եւ այլուր: Արդարեւ, ցաւալի է ստիպուած ըլլալով ընդունելու, որ այս փորձութիւնները հաւանաբար ձեզ պիտի պատահին Քրիստոնեաներու կողմէ: Որքան ամօթահար կը զգամ անոնցմէ, որոնք կ՛անպատուեն իմ Տիրոջ անունն ու ուսուցումները՝ չեմ կրնար բառեր գտնել արտայայտելու. Անոնք մոլորած են: Անոնք չեն հասկցած Ուսուցչին, որու կը խոստովանին հետեւիլ: Անոնց մտածմունքն է, որ Աստուած պիտի չարչարէ բոլոր անոնց, որոնք չեն դաւանիր Քրիստոսը: Խաբէութեան հակակշռի տակ, անոնք կը ծառայեն Հակառակորդ աստծուն եւ կ՛անպատուեն Յիսուսը: Բայց ինչպէս նահապետ Յովսէփի փորձութիւններն ու դժուարութիւնները Աստուծոյ նախախնամութիւններն էին զայն առաջնորդելու դէպի ազդեցութիւն, զօրութիւն եւ պատիւ, նոյնպէս եւ բոլոր այս փորձութիւններն ու հալածանքները օրհնութիւն պիտի բանեցնեն ձեր ցեղին համար եւ իրենց այժմու բերկրանքէն դուրս հանելով հայրենիքի համար անձկալի պիտի ըլլալն՝ այսինքն Պաղեստինի:

Այս փորձառութիւնները՝ Մարգարէից ձայներու կապակցութեամբ, որ առաւելաբար պիտի զանգէ ձեր ականջներուն, պիտի ըլլայ Աստուծոյ նախախնամութիւնը ձեր համար իրագործելու Սիոնիզմի ուղեգծերը քան անձնական հպարտութիւնը եւ ազգային հայրենասիրութիւնը:

Իմ խորհուրդը չէ, որ աշխարհի ութ միլիոն հրեաները պիտի երթան Պաղեստին, նոյնիսկ եթէ հաշուի առնուած է, որ ամենագնահատելի պայմաններուն, երկիրը կրնայ ատկից կրկնապատիկն անգամ կրել: Իմ խորհուրդն է, որ ձեր ամենաակնառու եւ ամենասուրբ մարդոցմէ մաս մը պիտի երթան Պաղեստին առագօրէն, որ այդտեղի երիտասարդացումը զարմանալի է ըլլալու աշխարհի համար: Առաւել, կը կարծեմ, որ աշխարհի տարածքին բոլոր հրեաները, այնքանով որ Մարգարէից ազդեցութեամբ Աստուծոյ խոստումներուն ենթակայ են, համակրանքով պիտի երթան Պաղեստին – – քաջալերելով յետագային անոնց, որոնք յօժարակամ պիտի երթան, նաեւ ֆինանսական նեցուկով եւ մեծ ընկերութիւններ կառուցելու այդտեղ: Թոյլ տուէք ինձ առաջարկելու, որ Նեղութեան ժամանակ՝ յարակցուած ըլլալով հեթանոսաց իշխանութեան փոխանակման հետ՝ ի նպաստ Քրիստոսի զօրութեան, բոլոր ֆինանսական շահերը պիտի ըլլան վտանգուած: Ձեր ցեղէն շատեր, հարստանալով, վստահօրէն հաճոյք պիտի ստանան առաջ տանելով Սիոնիզմի աշխատանքը, երբ անմիջապէս պիտի անդրադառնան, որ Աստուծմէ է՝ կանխագուշակուած մարգարէներու կողմէ: Եւ ձեր ժողովուրդէն դերահաւատներ, իրենց միջոցները ի գործ դնելով Տիրոջ գործը առաջ տանելու այս հանգամանգներուն մէջ՝ շուտով իրենք զիրենք պիտի գտնեն Եզեկիել Մարգարէի նկարագրած պարագային մէջ, որ կը յայտարարէ (7:19) որ այս Մեծ Նեղութեան Օրը – – «Իրենց արծաթը փողոցներուն մէջ պիտի նետեն, Անոնց ոսկին անարգ բան մը պիտի սեպուի։ Անոնց արծաթն ու ոսկին Տէրոջը բարկութեան օրը կարող պիտի չըլլան զիրենք ազատել»: Ուխտի մեծ Դեսպանը որու կը հաւնիք (Մաղ. 3:1-3) պիտի փորձէ ու փաստէ ձեզ որպէս ժողովուրդ: Անոնք, որոնք ոսկիէ ու արծաթէ կուռքեր կը պաշտեն, հարստութիւն եւ կալուածք, պիտի ստանան խիստ պատիժ իր Ձեռքէն նախքան որ Ան շնորհէ անոնց բաժին ունենալու գալիք օրհնութիւններէն:

Ռուսաստանի հակահրէական ջարդերէն հաւանական է աւելին ակնկալել, եւ այլ գազանութիւններ Ռումանիոյ մէջ եւ այլուր: Ցաւալի է, արդարեւ, ստիպուած ըլլալ ընդունելու, որ այս փորձութիւնները հաւանօրէն ձեզի պիտի հասնին դաւանած Քրիստոնեաներու կողմէ:

………………………………………………………………………………………….

 

http://rlctr.blogspot.fr/2016/10/rothschild01.html

Russell’s Letter to Hirsch and Rothschild

http://www.agsconsulting.com/htdbnon/htdb0511.htm

 

A NEW GOVERNMENT FOR PALESTINE PROPOSED.

COPY OF A LETTER OF SUGGESTION,
WRITTEN BY THE EDITOR WHILE IN PALESTINE,
TO THE TWO LEADING HEBREWS OF THE WORLD,
BARONS ROTHSCHILD AND HIRSCH.

———-

November 20th, 1891.

The following is a copy of a letter, written while in Palestine, but afterward separated from me by the loss of my luggage en route, and only recently recovered. C. T. R.

Jerusalem, August 18th, 1891.

To the Honorable BARON HIRSCH.

RESPECTED SIR:–I, a Christian, but a lover of the seed of Jacob, especially because of the promises of God yet remaining to them and the Holy Land, address you upon a subject which I know lies close to your heart.

That you may know of my interest in your people, I will cause to be sent to you a copy of each of two volumes of my own writings, in which the promises of God to your nation are cited and commented upon.

At present, accompanied by my wife, I am in Palestine, taking a hasty view of the land of promise and its people, and considering the prospects of the soon fulfilment of the predictions of the prophets. As you will see from my books, we find the testimony of the prophets to be, that your nation will be greatly blessed and returned to divine favor between now and the year 1915, A.D.

The present persecutions in Russia we believe to be a mark of divine favor rather than the reverse. The Lord declares that he will drive them out of all lands whither he has [R1342 : page 169] scattered them. We believe that so far from this persecution abating, the near future may see it greatly increased among the various nations of Europe in the midst of which Jews reside.

We believe that the Lord’s Word teaches that the people are to be in great part gathered into the land of Palestine, and the fact that all entrance thither has recently been barred inclines us to think that the time has come for opening the door thither yet wider than ever before. This seems to be indicated in the words of the prophet.–See Jer. 32:37-44; 33:6-22.

As I do not own an inch of ground in this land, I cannot be accused of having any selfish reasons for offering the following suggestions of what appears to me to be the only immediate solution of the difficulty. My suggestion is as follows, and refers to all Syria:–

The revenues derived from Palestine by the Government amount to about L.100,000 per annum. This sum, however, is absorbed by the local government of Palestine, and it is doubtful whether Turkey ever receives one piaster of it–except in the way of bonuses paid by those who obtain official positions in the land. I have been unable to obtain any reliable figures respecting the taxes of Syria as a whole, but it is safe to assume that the results to Turkey are no more profitable than those from Palestine.

My suggestion is that the wealthy Hebrews purchase from Turkey, at a fair valuation, all of her property interests in these lands; i.e., all the Government lands (lands not held by private owners), under the provision that Syria and Palestine shall be constituted a FREE STATE, the government of which shall be in the hands of a board of thirteen Directors, appointed as follows: One Director to be chosen by each of the following Governments:–Great Britain and Ireland, France, Germany, Russia, Austria, Italy, Turkey, Greece, and the United States of America, should they approve the scheme; and the remainder of the thirteen to be elected by the suffrages of the people of Syria, none being eligible to said election who has not lived in the land for three consecutive years.

Religious liberty should be fully guaranteed to all the inhabitants. Each Director should be a resident of the land during the tenure of office, and should receive L1,000 sterling per annum, and no other fees, emoluments or bribes, under penalty of disgrace and banishment. Those Directors appointed by the various Governments should also be the Ministers Plenipotentiary of those Governments without additional fees therefor.

Each of the nations invited to join representatively in the government should be required to contribute a sum of money, say L10,000, for the carrying out of the project and as a test of its interest in the welfare of the land and its people. Just at present all nations are interested in providing a home for the Russian exiles; and the poverty of Turkey would facilitate the purchase of her estate in Syria at reasonable figures. This I conceive to be a feasible plan, because all of the above nations are interested in Palestine, having directly or indirectly expended [R1343 : page 169] large sums of money there. The plan of making it a free state, under the control of all, I believe would be pleasing to all; whereas, to put the land under the control of any of them exclusively, would be strenuously opposed by the others. The land should, however, be free from all other nations, except through their appointed representative Directors.

A liberal Constitution should be drawn up, alterable only by the consent of at least nine of the thirteen Directors. In all other matters the majority should rule–under the limitations of said Constitution. The new blood and new ideas thus introduced into the government would soon show upon the people and the land, and they would rapidly advance to civilized conditions in every particular.

You are no doubt well aware that, notwithstanding the large sums of money sent here by Hebrews and others, many of the people here are far from comfortable; and all will agree that the two things most needful to this land are a wise, just and good government and plenty of water.

The water is indispensable to health. The stench is dreadful as one passes through the city, especially in the Jewish quarter. I can only account for the absence of some plague by the extreme purity of the mountain air. In almost [R1343 : page 170] every other climate such filth and drouth would surely bring pestilence. In one more month, I am told, water will be selling at two or three piasters a skin.

The present government and laws, although said to be a great improvement on those of the past, all will admit are very far from good. The poor peasants or fellah are robbed of almost all they can earn–first, by the money-lender, who exacts from 10 to 50 per cent interest, paid in advance, and secondly, by the tax-collector, who extorts all he can possibly squeeze of the balance. Many of the Jews coming from Russia are poor, and many are wealthy. Seemingly, the latter consider it their business to grind profits out of their brethren and neighbors instead of helping them, while the former, following the example of Romanists and Greeks, think it their duty to spend all their time in prayer and ceremonies, while they are supported by the donations of friends in Europe and America. Your charities and those of Baron Rothschild and Sir Moses Montefiore have been productive of great good and are still beneficial (except, perhaps, the payment of so many francs per head for support of some of the colonists, which is leading some to multiply their children and grand-children as rapidly as possible in order to increase their income).

What is needed here, therefore, next to water and cleanliness, is a good government which will protect the poor from the ravenous and wealthy.

Banking institutions on sound bases, and doing business honorably, are also greatly needed. The poor, I am told, hide whatever money they can save, in holes in the earth, where it is ultimately lost to themselves and the world. These, no doubt, would deposit in banks of whose standing they would have no doubt.

I suggest further that as Jerusalem is so full of items of deep interest to the civilized world, as well as to the Jews, it would meet with general favor to introduce into the Constitution provisions guaranteeing that Jerusalem shall remain practically as it is at present–except that it be cleaned up–that all shops and business be prohibited inside the walls; that sanitary regulations be strictly enforced; that the city be sewered thoroughly–a very practical matter and one of but moderate expense if “Solomon’s Quarries,” underlying a great portion of the city, be utilized for the laying of the larger sewer pipes.

Outside the city the minimum width of the streets and the minimum size of building lots should be subjects of law, as the people have narrow ideas as to what “will do.”

Under such an arrangement as above referred to, much money would be provided by lovers of the Holy Land for water, aqueducts, artesian wells, etc., etc., and soon the barren places would become a paradise.

I believe that now is the Lord’s time for the long promised deliverance of Israel (and my reasons for so believing you will observe in my two works mailed to you and above referred to); and that it will be accomplished by some such concerted project among the nations is, I believe, indicated by the prophet Isaiah:

“And they shall bring all your brethren out of all nations as an offering unto the Lord, upon horses and in chariots and in litters and upon mules and upon swift beasts, to my holy mountain, Jerusalem, saith the Lord. …For as the new heavens and the new earth (the Kingdom of God) which I will make shall have permanence before me, saith the Lord, so shall exist permanently your seed and your name.”–Isa. 66:20,22.

See also Jeremiah 32:43,44:– “And the fields shall yet be bought in this land whereof ye say, It is desolate, without man or beast…. Men shall buy fields for money and write it in deeds and seal it and certify it by witnesses in the land of Benjamin, and in the environs of Jerusalem, and in the cities of Judah, and in the cities of the mountains, and in the cities of the lowlands, and in the cities of the south; for I will cause their captivity to return, saith the Lord.”

May the God of Jacob direct you, my dear Sir, and all interested with you in the deliverance and prosperity of Israel, and blessed will they be who, to any extent, yield themselves as his servants in fulfilling his will as predicted.

But please note, my dear Sir, that the sacred Scriptures predict the return to Palestine, and not a further wandering to the ends of the earth–to America or elsewhere. And, therefore, it is my humble opinion that Israel will find no rest for the sole of his foot until he finds it in the land of promise; and I pray you, [R1343 : page 171] therefore, not to waste your efforts in assisting emigration elsewhere, but concentrate them in the direction where God has indicated success. God bless you.

Yours in the Faith of the Sacred Scriptures,

C. T. RUSSELL.

P.S. A copy of this letter has also been sent to your compatriot, Baron Rothschild.

(Հայէրենի թարգմանութիւն՝ կարմիրով նշուած հատուածները)

ՊԱՂԵՍՏԻՆԻ ՀԱՄԱՐ ԱՌԱՋԱՐԿՈՒԱԾ ՆՈՐ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹԻՒՆ ՄԸ

ԹԵԼԱԴՐԱՆՔ ՆԱՄԱԿԻ ՊԱՏՃԷՆԸ,

ԳՐՈՒԱԾ ԽՄԲԱԳՐԻ ԿՈՂՄԷ ՊԱՂԵՍՏԻՆ ԵՂԱԾ ԺԱՄԱՆԱԿ,

ԱՇԽԱՐՀԻ ԵՐԿՈՒ ՀՐԵԱՅ ԱՌԱՋՆՈՐԴՆԵՐՈՒՆ,

ՊԱՐՈՆ ՐՈՏՉԱՅԼՏ ԵՒ ՀԻՐՇ.

————-

Նոյեմբեր 20, 1891.

Հետեւեալը նամակի մը պատճէնն է, գրուած Պաղեստին, բայց յետոյ անջատուեցաւ ինձմէ ճանապարհին պայուսակս կորսուելով, բայց միայն վերջերս վերագտնուեցաւ: Չ.Թ.Ռ.

Երուսաղէմ, Օգոստոս 18, 1891.

Պատուարժան ՊԱՐՈՆ ՀԻՐՇԻՆ.

ՅԱՐԳՈՒԱԾ ՊՐՆ.–Ես՝ Քրիստոնեայ մը, բայց Յակոբի սերունդը սիրող, մասնաւորաբար Աստուծոյ խոստումներուն պատճառաւ տակաւին իրենց վերագրուող եւ Սուրբ Երկրին, կը հասցէագրեմ ձեզ նիւթի մը վերաբերեալ որով գիտակ եմ թէ ձեր սրտին մօտիկ է:

Որպէսզի իմանաք իմ հետաքրքրութիւնը ձեր ժողովուրդին համար, պիտի ուղարկեմ ձեզ իմ սեփական գրութիւններու երկու հատորներէն մէկական պատճէններ, որոնց մէջ ձեր ազգին վերաբերող խոստումները նշուած ու մեկնաբանուած են:

Ներկայիս, կնոջս հետ ընկերակցած, Պաղեստին եմ, հապճեպով պատկերացում ունենալու խոստման երկրի ու ժողովուրդի մասին, եւ նկատի առնելու մարգարէներու կանխատեսումներուն շուտով կատարման ակնկալութիւնները: Ինչպէս տեսնալու եք իմ գրքերէն, մարգարէներու վկայութիւնները պիտի գտնեք, որ ձեր ազգը մեծապէս պիտի օրհնուի եւ աստուածային հաճութեան դարձած պիտի ըլլան հիմակուընէ մինչեւ 1915 տարին, Ք.Ե.:

Ռուսաստանի ներկայի հալածանքները կը հաւատանք, որ աստուածային հաճութեան նշան մըն է, քան հակառակը: Տէրը կը յայտարարէ, որ զանոնք բոլոր երկրներէն դուրս պիտի հանէ՝ ուր որ [Ր1342: էջ 169] ցիրուցան է ըրած զանոնք: Համոզուած ենք, որ այս թուլացնող հալածանքէն, մօտ ապագան կրնայ մեծապէս բազմացնել Եւրոպայի զանազան ազգերու մէջ, որտեղ Հրեաներ կը բնակին:

Համոզուած ենք, որ Տիրոջ Խօսքը կ՛ուսուցանէ, որ ժողովուրդը մեծամասնութեամբ պիտի համախմբուին Պաղեստինի մէջ, եւ այն իրողութիւնը, որ մուտքը այդտեղ արգիլուած է վերջերս, մտածել կ՛ուտայ մեզ, որ ժամանակը եկած է աւելի լայնօրէն բանալու դուռը այդտեղ քան երբեք: Ասիկա կը թուի ցոյց տրուած ըլլալ մարգարէի խօսքերով.– Տե՛ս Եր. 32:37-44, 33:6-22:

Քանի ո՛չ մէկ մատնաչափ ունիմ այս երկրի հողէն, դատապարտուած չեմ ըլլար որեւէ շահասիրական պատճառներով, սոյն առաջարկները ներկայացնելով, ինչ որ ինձ կը թուի ըլլալ միակ անմիջական լուծումը դժուարութեան: Իմ առաջարկը ըստ այնմ, եւ կը վերաբերի ամբողջ Սուրիոյ:–

Պաղեստինէն ստացուած կառավարութեան եկամուտը մօտաւորապէս կը հաշուէ տարեկան 100,000 Լ: Այս գումարը, թէպէտ, ծծուած է Պաղեստինի տեղային կառավարութեան կողմէ, եւ կասկածելի է եթէ Թուրքիան որեւէ դահեկան կը ստանայ անկէ—բացի շահատուրքերու առումով երկրի մէջ պաշտօնական դիրքեր գրաւողներու կողմէ վճարուած: Անկարող էի որեւէ վստահելի ցուցանիշներ ստանալ Սուրիոյ տուրքերու վերաբերեալ ընդհանրապէս, բայց հաւանական է ենթադրել, որ արդիւնքները Թուրքիոյ համար ոչ այնքան շահաւէտ են քան Պաղեստինի:

Իմ առաջարկը այն է որ հարուստ Հրեաներ Թուրքիայէն գնեն՝ արժանի գնահատութեամբ, իր ստացուածքի բոլոր շահաբաժինները այս հողերէն. օր., Կառավարութեան բոլոր հողերը (սեփականազուրկ հողեր), այն նախատեսութեամբ, որ Սուրիա եւ Պաղեստին պիտի դառնան ԱԶԱՏ ՊԵՏՈՒԹԻՒՆ, որու կառավարութիւնը պիտի ըլլայ տասնըերեք վերակացու ատեանի նկատողութեան տակ՝ նշանակուած ըստ օրինակին.

……………………………………………..

Բոլոր հրաւիրուած ազգերը կառավարութեան միանալու իբրեւ ներկայացուցիչ, պահանջուելու են որոշ գումարով մը նպաստելու, ըսել՝ 10,000 Լ՝ ծրագրի իրականացման համար եւ որպէս փորձ երկրի եւ ժողովուրդի բարօրութեան ի նպաստ: Ինչպէս ներկայիս, բոլոր ազգերը հետաքրքրուած են բնակարան մը յայթայթելու Ռուս գաղթականներու համար. Եւ Թուրքիոյ աղքատութիւնը պիտի թիւրացնէ Սուրիոյ իր կալուածքը գնել տրամաբանական հաշիւներով: Կը մտածեմ, որ ասիկա իրագործելի ծրագիր մըն է, որովհետեւ բոլոր վերեւի ազգերը հետաքրքրուած են Պաղեստինով, ուղղակի կամ անուղղակիօրէն սպառած են [Ր1343. Էջ 169] լայն գումարներ այդտեղ: Ազատ պետականութիւն մը դարձնելու ծրագիրը՝ բոլորի հեղինակաւորութեան ներքոյ, համոզուած եմ բոլորին հաճելի պիտի ըլլայ. Մինչդեռ, երկիրը բացառապէս որեւէ մէկուն հեղինակութեան տակ պահել, յանդգնօրէն պիտի դիմադրուի մնացածներուն կողմէ: Երկիրը, սակայն, պէտք է, ազատ ըլլայ բոլոր ազգերէն, իրենց նշանակուած ներկայացուցչական վերակացուներէն:

……………………………………………….

Ռուսաստանէն եկող Հրեաներէն շատերը աղքատ են, ոմանք ալ հարուստ են: Ըստ երեւոյթին, վերջինները իրենց արհեստը կը սեպեն իրենց եղբայրներն ու դրացիները հարստահարել, փոխանակ օգնելու զանոնք, մինչ առաջինները, պապականներու եւ Յոյներու օրինակին հետեւելով, կը խորհին թէ իրենց պարտականութիւնն է ժամանակնին յատկացնելու աղօթքի եւ ծէսերու համար, երբ Եւրոպայի եւ Ամերիկայի բարեկամներու նուիրատուութիւններով հոգատարուած են: Ձեր եւ Պարոն Րոտչայլտի ու Տէր Մովսէս Մոնթէֆիորի բարեսիրութիւնները արդիւնաբեր էին ու մեծ բարիք եւ որ տակաւին շահաւէտ են (բացի, թերեւս, մարդ գլուխ բազում ֆրանքներու վճառումները կարգ մը գաղթականներու աջակցութեան համար, որով շատերը կը մղէ բազմացնելու իրենց զաւակներն ու թոռները որքան կարելի է այնքան առագ, որպէսզի աւելցնեն իրենց հասոյթները):

Ինչ որ անհրաժեշտ է այստեղ, ուրեմն, ջուրի եւ մաքրութեան կողքին, լաւ կառավարութիւն մը, զոր պիտի պաշտպանէ աղքատը կողոպտողներէ եւ հարուստներէ:

Ուղիղ արմատներով դրամատնային հաստատութիւնները՝ պատուաւոր կերպով գործելով, մեծապէս պահանջուած են: Աղքատը, ըսուած է ինծի, կը թաքցնեն ինչ դրամ որ կրնան խնայել, հողի փոսերուն մէջ, ուր ի վերջոյ կորստեան կը մատնուին իրենք իրենց եւ աշխարհէն: Ասոնք, անկասկած, պահեստի պիտի դնեն դրամատուներու մէջ, որոնց կայունութենէն կասկած պիտի չունենան:

Կը հաւատամ, որ հիմա Տիրոջ ժամանակն է երկար ատեն խոստացուած Իսրայէլի փրկութեան համար (եւ այսպէս հաւատալու իմ պատճառները պիտի նկատեք ձեզի հասցէագրուած եւ վերեւը նշուած իմ երկու աշխատանքներուս մէջ). Եւ այդպիսին կատարուած պիտի ըլլայ ներդաշնակ ծրագրի հիմամբ ազգերու միջեւ, որ համոզուած եմ, մատնանշուած է Եսայեայ մարգարէի կողմէ.

Անոնք ձիերով ու կառքերով,

Գահաւորակներով, ջորիներով ու տաճիկ ուղտերով՝

Ձեր բոլոր եղբայրները բոլոր ազգերէն

Իմ սուրբ լեռս՝ Երուսաղէմ՝

Տէրոջը ընծայ պիտի բերեն», կ՚ըսէ Տէրը, …

«Ինչպէս Իսրայէլի որդիները

Մաքուր ամանով Տէրոջը տունը ընծայ կը բերեն։

«Քանզի նոր երկինքն ու նոր երկիրը, որ պիտի ստեղծեմ,

Իմ առջեւս հաստատ պիտի մնան», կ՚ըսէ Տէրը։

Այնպէս ալ ձեր սերունդը եւ ձեր անունը պիտի մնան։

Ես. 66:20, 22

Տեսէք նաեւ Երեմիայ 32:43, 44– «Նորէն ագարակներ ծախու պիտի առնուին այդ երկրին մէջ, որուն համար դուք կ՚ըսէք թէ ‘Ամայացած է ու մարդէ եւ անասունէ զուրկ է ու Քաղդէացիներուն ձեռքը տրուած է’։ 44 Բենիամինին երկրին մէջ ու Երուսաղէմի շրջակայ տեղերը եւ Յուդայի քաղաքներուն մէջ ու լեռնային քաղաքներուն մէջ եւ դաշտային քաղաքներուն մէջ ու հարաւային քաղաքներուն մէջ ստակով ագարակներ ծախու պիտի առնեն եւ մուրհակներ պիտի գրեն ու պիտի կնքեն ու վկաներ պիտի բռնեն, վասն զի զանոնք գերութենէ ետ պիտի դարձնեմ»։

Թող Յակոբի Աստուածը ուղղէ ձեզ, իմ սիրելի Տէր, եւ Իսրայէլի փրկութեան ու բարգաւաճման համար ձեզ հետ բոլոր հետաքրքրուողները, ու պիտի օրհնուին բոլորը, որոնք ինչ որ չափով, անձնատուր կ՛ըլլան որպէս իր ծառաները իր կամքի կատարման համար ինչպէս մարգարէացուած է:

Բայց հաճեցէք նկատի ունենալ, իմ սիրելի Տէր, որ սուրբ Գրքերը կը կանխագուշակեն վերադարձ դէպի Պաղեստին, եւ ոչ յաւելեալ թափառումներ աշխարհի ծայրերը – Ամերիկա կամ այլուր: Հետեւաբար, իմ խոնարհ կարծիքն է, որ Իսրայէլ հանգիստ պիտի չգտնէ իր ոտքի տակ մինչեւ որ զայն ունենայ խոստացեալ երկրի մէջ. Ուստի ձեզմէ կը խնդրեմ [Ր1343, էջ 171] ձեր ջանքերը չվատնէք գաղթականութեան համար որեւէ այլ տեղ, բայց կեդրոնացուցէք զանոնք այն ուղղութեամբ, որով Աստուած մատնանշած է յաջողութիւնը: Աստուած օրհնէ ձեզ:

Սուրբ Գրոց եւ հաւատքով, ձեր՝

Չ.Թ. ՐԱՍԸԼ

* * *

Հոկտեմբեր 9, 1910, Նիւ Եօրքի մէջ, Հրէից հրաւերքով, անոնց ի սէր կատարած իր ճառախօսութեամբ, Րասըլ կ՛արտայայտէ հետեւեալ մտքերը:

Թարգմանաբար կը ներկայացնեմ կարմիրով նշուած որոշ նախադասութիւններ կամ պարբերութիւններ:

Տե՛ս

http://www.zionstower.com/doctrine/zionism-in-prophecy-hippodrome-speech-by-c-t-russell-october-9-1910/

 

MY JEWISH FRIENDS AND OTHERS: I have pleasure in being before you today. I am here because of your invitation, for which I thank you. I am pleased to have an opportunity of speaking to my Jewish friends and neighbors in this city. All the more so because I believe that some, in the name of Christ, have dishonored his name in various persecutions against your race.

…………………………………………….

As I have read, not only is the blessing to come to Israel but also to the Gentiles. That is my understanding, dear friends, of what the Bible teaches. Let us look for the great antitypical Moses, this great antitypical David, this great antitypical Melchizedek; this great one that is mentioned by Daniel, the prophet, when he said: Then shall Michael (the archangel) stand up (assume control) and there shall be a time of trouble such as never was since there was a nation even to that same time; and at that time thy people shall be delivered, every one that shall be found written in the book. God is making a record of those who are true Jews; he has a book; he has an account, and you and I realize that. We know we are not living here in vain.

……………………………………………

To my understanding, dear friends, the Scriptures are very clear in their statement that this New Covenant will be for Israel only and that all the nations of the world, if they desire to receive the blessings of that covenant, must come into Israel, so that during the reign of Messiah, which will be for 1,000 years, all nations will be pressing into it that they may become members of Israel, and so the nations will eventually come to be a part of Israel, as the Scriptures say—the seed of Abraham,

……………………………………………

… Our thought is that now God’s time has come, as we read in Psalm 102: “To favor Zion, for the appointed time is coming.”

……………………………………………

Now, my dear friends, if you have the Bible standpoint that God created our first parents in his own image and likeness, and that sin came upon them, and that mentally, morally and physically we have fallen—if we have this before our minds, and then the great Jubilee, we see that man will be restored to his former estate—to all that he lost. That would be restitution according to the Bible. Now I hold, that, we either stand for God and the Bible or we stand against it. I stand for the Bible, and the Bible stands for Israel, and therefore I stand for Israel; and the Bible tells of restitution; of Divine favor, and therefore I proclaim it. I am glad, therefore, of having this opportunity of addressing so many of the Jewish people here and of pointing them to their own Scriptures as teaching these things, telling of the good things God has in reservation for you.

…………………………………………………..

I believe that we have come to the time, the set time, in which God will restore Zion, and that this fulfilment of Isaiah 40:1,2 is true: “Comfort ye, comfort ye, my people, saith your God, speak ye comfortably to Jerusalem, Cry unto her that her warfare is accomplished, that her iniquity is pardoned, for she hath received of the Lord double for all her sins”—a second portion for all her sins, and a blessing must immediately follow. We are in that very time, dear friends, to my understanding. How largely this will move the hearts of all, and that quickly! If I rightly understand your prophecies—God’s prophecies which you recognize—they indicate that Jacob’s trouble is not over yet, that this trouble will still be with you, and that you will have more persecution and not merely in Russia, not merely in Romania; I do not know, my dear friends, whether it will extend to this country or not; but doubtless it will be done also in the name of Christ—and I am sorry for that fact. It is sad indeed to be obliged to admit that these tribulations will probably come to you from professed Christians.** How ashamed I feel of those who thus dishonor the name and the teachings of my Master, I cannot find words to express!

ԻՄ ՀՐԵԱՅ ԲԱՐԵԿԱՄՆԵՐ ԵՒ ԱՅԼՔ: Հաճոյքը ունիմ ձեր առաջ գտնուելու այսօր: Ես այստեղ եմ ձեր հրաւէրքի պատճառաւ, որու համար շնորհակալութիւն կը յայտնեմ ձեզ: Ուրախ եմ զրուցելու առիթը ունենալու իմ հրեայ բարեկամներուն եւ դրացիներուն այս քաղաքի մէջ: Առաւելաբար, որովհետեւ համոզուած եմ, թէ ոմանք, Քրիստոսի անունով, անպատուած են իր անունը բազում հալածանքներու բերումով ընդդէմ ձեր ցեղին:

……………………………………… նոյնիսկ այդ նոյն ժամանակին. Եւ այդ ատեն ձեր ժողովուրդը պիտի ազատագրուի, ամէն մէկը, որոնք արձանագրուած պիտի գտնուին գրքին մէջ: Աստուած կը յուշագրէ անոնք, որոնք ճշմարիտ հրեաներ են. Ան ունի գիրք մը, ան ունի տեղեկագիր մը, եւ դուք ու ես կը գիտակցինք այդ: Գիտենք, որ այստեղ չենք ապրիր զուր տեղը:

………………………………………. բոլոր ազգերը պիտի արտորան, որպէսզի Իսրայէլի անդամներ դառնան, եւ ազգերը վերջիվերջոյ Իսրայէլի մաս պիտի կազմեն, ինչպէս Սուրբ Գրքերը կ՛ըսեն—Աբրահամի սերունդը,

………………………………………. Հիմա, ես կ՛առաջարկեմ, կամ Աստուծոյ եւ Աստուածաշունչի կողմը բռնենք կամ ընդդիմանանք անոր: Ես կողմ եմ Աստուածաշունչին, եւ Աստուածաշունչը կողմ է Իսրայէլի, ուստի եւ, ես կողմ եմ Իսրայէլի, եւ Աստուածաշունչը կը պատմէ վերականգնումի մասին, Աստուածային հաճութեան, հետեւաբար ես կը յայտարարեմ զայն: Գոհ եմ, ուրեմն, այս առիթը ունենալու համար՝ Հրեայ ժողովուրդէն շատերուն ուղերձելու այստեղ եւ մատնանշելով անոնց իրենց սեփական Սուրբ Գրքերը, որով կ՛ուսուցանէ այս բաները, պատմելով լաւ բաներու մասին, որով Աստուած վերապահած է ձեզ համար:

………………………………………………

Համոզուած եմ, որ եկած ենք այն ժամանակին, սահմանուած ժամանակին, որով Աստուած պիտի վերականգնէ Սիոնը, եւ ճշմարիտ է Եսայեայ 40:1,2-ի կատարելագործումը. «Մխիթարեցէ՛ք, մխիթարեցէ՛ք, իմ ժողովուրդս»,

Կ՚ըսէ ձեր Աստուածը.

Երուսաղէմին քաղցրութեամբ խօսեցէք

Ու անոր ըսէք թէ՝ իր պատերազմելու ժամանակը լրացաւ

Եւ իր անօրէնութիւնը ներուեցաւ,

Քանզի իր բոլոր մեղքերուն համար

Տէրոջ ձեռքէն կրկին հատուցում առաւ»։ – երկրորդ բաժին մը իր բոլոր մեղքերուն համար, եւ օրհնութիւն մը անմիջապէս պիտի հետեւի: Մենք ճշտիւ այդ ժամանակին մէջ ենք, սիրելի բարեկամներ, ըստ իմ հասկացողութեան:

…………………………………………… Աւելի հալածանքներ պիտի ունենաք ոչ պարզապէս Ռուսաստանի մէջ, ոչ պարզապէս Ռումանիա. ……………….. բայց անկասկած պիտի կատարուի Քրիստոսի անունով – եւ կը ցաւիմ այդ իրողութեան համար: Ցաւալի է արդարեւ ստիպուած ըլլալ ընդունելու, որ այս փորձութիւնները հաւանաբար պիտի հանդիպին ձեզի հաւատացեալ Քրիստոնեաներէ: ** Ամօթահար կը զգամ անոնցմէ, որոնք կ՛անպատուեն անունն ու ուսուցումները իմ Տիրոջ, բառեր չեմ գտնէր արտայայտելու:

Եւյլն., եւյլն.:

* * *

Հիմա, Րիւթերֆօրտի հակահրէիզմը…:

Րասըլ՝ Եհովայի Վկաներու հիմնադիրը (թէպէտ իր ժամանակ այս անուանումը չէր ընդգրկուած) Հրէից համակրող ու նամանաւանդ Սիոնիստ էր:

Իր յաջորդը, Րիւթերֆօրտ, նոյն ուղեգծի հետեւորդ էր, սակայն շուտով գունափոխուելով յայտնուեցաւ ըլլալ հակահրէական:

1934 թուի սկիզբը, Րիւթերֆօրտ անձնական նամակով մը կը դիմէ Հիթլերին:

Այդտեղ կը փառաւորուի նացիստ վարչակարգը, դատապարտելով անկլօ-ամերիկեան կայսրութիւնն ու հրեաները:

http://www.jwfacts.com/pdf/letter-to-hitler.pdf

“Dear Reichskanzler,

The Brooklyn headquarter of the Watchtower Society is pro German in an exemplary way and has been so for many years. For that reason, in 1918, the president of the Society and seven members of the board of directors were sentenced to 80 years in prison, because the president refused to use two of the magazines published in America under his direction for war propaganda against Germany. These two magazines, “The Watchtower” and “Bible Student” were the only magazines in America which refused to engage in anti-German propaganda and for that reason were prohibited and suppressed in America during the war.

In the very same manner, in course of the recent months the board of directors of our Society not only refused to engage in propaganda against Germany, but has even taken a position against it. The enclosed declaration underlines this fact and emphasizes that the people leading in such propaganda (Jewish businessmen and Catholics) also are the most rigorous persecutors of the work of our Society and its board of directors. This and other statements of the declaration are meant to repudiate the slanderous accusation, that Bible Researchers are supported by the Jews.

The conference of five thousand delegates also noted – as is expressed in the declaration – that the Bible Researchers of Germany are fighting for the very same high ethical goals and ideals which also the national government of the German Reich proclaimed respecting the relationship of humans to God, namely: honesty of the created being towards its creator.

The conference came to the conclusion that there are no contradictions when it comes to the relationship between the Bible Researchers of Germany to the national government of the German Reich. To the contrary, referring to the purely religious and unpolitical goals and efforts of the Bible Researchers, it can be said that these are in full agreement with the identical goals of the national government of the German Reich.

We are looking forward to your kind approval, which we hope to receive soon, and want to assure our highest respect to you, honorable Mr. Reichskanzler.


Yours faithfully,

Watch Tower Bible and Tract Society Magdeburg”

Նոյն ատեն, Րիւթերֆօրտ, յետագայի Եհովայի Վկաներու առաջնորդի հետ «Իրականութեանց Յայտարարութիւն» – «Declaration of Facts» մը կը հրապարակեն, այն եւս ուղարկելով Հիթլերին:

Հետաքրքրական է հետեւեալ հատուածը.

1934 YEAR BOOK OF JEHOVAH’S WITNESSES p134

“It is falsely charged by our enemies that we have received financial support for our work from the Jews. Nothing is farther from the truth. Up to this hour there never has been the slightest bit of money contributed to our work by Jews. We are the faithful followers of Christ Jesus and believe upon Him as the Savior of the world, whereas the Jews entirely reject Jesus Christ and emphatically deny that he is the Savior of the world sent of God for man’s good. This of itself should be sufficient proof to show that we receive no support from Jews and that therefore the charges against us are maliciously false and could proceed only from Satan, our great enemy.

“The greatest and the most oppressive empire on earth is the Anglo-American empire. By that is meant the British Empire, of which the United States of America forms a part. It has been the commercial Jews of the British-American empire that have built up and carried on Big Business as a means of exploiting and oppressing the peoples of many nations. This fact particularly applies to the cities of London and New York, the stronghold of Big Business. This fact is so manifest in America that there is a proverb concerning the city of New York which says: ‘The Jews own it, the Irish Catholics rule it, and the Americans pay the bills.’ We have no fight with any of these persons mentioned, but, as the witnesses for Jehovah and in obedience to his commandment set forth in the Scriptures, we are compelled to call attention to the truth concerning the same in order that the people may be enlightened concermng God and his purpose.

Նենգօրէն ամբաստանուած է մեր թշնամիներու կողմէ, որ մենք նիւթական նպաստ ստացած ենք մեր գործին համար՝ Հրեաներու կողմէ:

…………………………………………………

Անկլօ-ամերիկեան կայսրութեան Հրեայ վաճառականներն էին, որոնք կառուցած ու առաջ տառած էին Մեծ Առեւտուր մը իբրեւ միջոց յափշտակելու եւ ճնշելու ազգերու ժողովուրդները: Այս իրողութիւնը մասնաւորապէս կը վերագրուի Լոնտոն եւ Նիւ Եօրք քաղաքներուն՝ Մեծ Առեւտուրի ամրոցը: Այս իրողութիւնը այնքան բացայայտ է Ամերիկայի մէջ, որ Նիւ Եօրք քաղաքի վերաբերեալ առակ մը կայ, որ կ՛ըսէ. «Հրեաներն են տէրը, Իրլանտացի Կաթողիկէները կ՛իշխեն զայն, եւ Ամերիկացիները կը վճարեն մուրհակը»:

* * *

Ահաւասիկ, ըստ կարելւոյն, հատուածներ Եհովայի Վկաներու առաջնորդներու սիոնիզմէն հակահրէիզմի փահլէվանութիւնները:

ՖԻԼԻՓ ՍԱՍՈՒՆ / PHILIP SASOUN

Յունիս – June 14, 2017

 


Comments are closed.